Zaskočila vás cena za copywriting? A myslíme za skvělé, efektivní texty, které plní účel. Takové, co prodávají, a ještě zanechávají u zákazníka nějaké ty fajn emoce. Vše je sice postmoderně relativní, ale pojďme se na to podívat zblízka. Objevit, co se za tím psaním skrývá a proč si kdo za práci počítá, kolik si počítá. I co je už drahé a co je zlatá střední.
Jaké přístupy se pro nacenění nabízejí?
#1 přístup: cena za normostranu (zkratka NS; 1 800 znaků na stránku), případně za projekt. To je metrika, ze které je jasné kolik toho bude potřeba napsat a na kolik to vyjde. Napadne vás, že potřebujete článek o 2 stranách a dáte 300 Kč za 1 NS (600 Kč). Je to férové? Není? Ono za 1 NS může být spousta práce! A myslíte si, že zalevno to vypsaný profík vezme?
#2 přístup: cena za hodinu práce. Tímto se zohlední textařem reálně vynaložený čas, který byl na sepsání copy potřeba. Že se bojíte se, že to vyjde dráž než řešení výše? Asi to bude o něco víc než 600 Kč za skvělý článek, ale je to investice. A jak zjistit cenu? Snadno. Kopíkovi pošlete podklady a nechte ho spočíst, kolik hodin mu to cca zabere (profík ví).
Rada: Pokud hledáte kvalitu, neškudlete – texty mají schopnost posunout váš byznys. Proto poptávejte takového copywritera, který má portfolio, zkušenosti, nápady. A který zná svou cenu. Ano, náročnější texty vyjdou dráž, ale kvalita něco stojí – je za ní práce!
Protože za fungujícím textem je proces
Nejde jen o to nalít si kávu a do Wordu nacvakat pár písmenek a trochu boldovat. Například když řešíme klientův web, psaní předchází hned několik úkonů (kdy každý zabere pár hodin):
- Poznat jeho firmu, nabídku a zákazníky
- Vybrousit mu prodejní argumenty a USP
- Probrat se jeho konkurencí, abychom ho od ní odlišili
- Navnímat tonalitu, tedy komunikační styl jeho značky
A to jsme ještě ani neviděli strukturu webu a nezačali psát! Když ale máme ve všem jasno, samotné textování už jde od ruky. Krom toho je za tím často ještě hledání správného úhlu pohledu – skvělý text je totiž o klientech a řešení jejich problémů (tedy nikoli jen o značce). Navíc je třeba i nějaká ta komunikace kol kolem, ladění textace, kontrola po nalití, …
Co je už drahé? Abyste měli srovnání
Na představu, že seženete super kopíka, když vypíšete výběrko s cenou za 1 NS, zapomeňte. Kolik tedy nabídnout od hodiny? Začátečníci píší cirka do 300 Kč/hod (kvalita se dost různí). Pokud chcete péči agentury, tak tam se to jen za copywriting pohybuje cca od 1 500 Kč/hod. Nebo ideálně poptejte zkušeného copywritera – ti si počítají většinou 500–1 000 Kč/hod.
Přidaná hodnota takového šikovného textaře spočívá v tom, že vám vykouzlí texty, které vaši značku posunou. Může vám s nimi pomoci zvýšit návštěvnost, proklikovost, přesvědčivost, a dokonce klienty i navnadit, aby se vraceli. Něco to stojí, ale taky to může slušně vydělat.
Dá se říct, že textař je svým způsobem řemeslník (s počítačem, tužkou a nápady). Stejně jako instalatéři, kominíci, truhláři, malíři atd. atd. Ovšem ti vám byznys většinou nenakopnou…
A jak že se taková kvalita textu pozná?
Tak, že text plní účel! Copy má být kupříkladu prodejní, návodné, má uhasit fuckup, pomoci image, posunout vnímání značky apod. Kvalitní texty prostě reflektují potřeby, touhy a strachy čtenářů, potenciálních zákazníků, a tak je i lépe zaujmou a přesvědčí. Správně dávkují pochopení, argumentaci i postrčení k akci. A ideálně v tonalitě.
Aby se i vám investice do textů vyplatila
Jak už padlo výše, samotné psaní copy-profíkovi chvíli zabere, ale díky dostatku času vetkne do textu vše potřebné, a bude fungovat tak, jak si povíte. Ale i tak tam na začátku bude vždy ta seznamovací fáze: vy a váš byznys, zákazníci, konkurence, tonalita, USP, …
Tím spíš se tedy vyplácí dlouhodobá spolupráce s dobrým kopíkem. My v BrandCopy jsme nejvděčnější za ty klienty, kteří to myslí vážně: nejen, že společně postavíme texty pro jejich web, ale poté spolupracujeme i na e-mailingu, promo materiálech, postech na sítě, článcích atd. Protože se dobře známe, stačí pak už jen poslat zadání a můžeme rovnou začít psát.
Abychom měli čistý stůl, naše hodinovka se pohybuje od 500 Kč. Snažíme se totiž být cenově dostupní i menším značkám. Větší často mívají složitější byznysy, takže je to o něco dražší.
Pokud jsme ti, koho hledáte, napište nám na chci@brandcopy.cz.